"Go working, young man, and don't be blasphemous!"



dinsdag, februari 16, 2010

Oh for gosh sake...




- A Models Choice. Hell Yeah. -

Een chefkok. Genaamd Joost Hoes. Besloot het eens helemaal anders te doen. Een chefkok genaamd Hoes besloot het eens helemaal anders te doen en heeft zich gespecialiseerd in het op ambachtelijke en op biologisch verantwoorde wijze bereiden van friet.

Een chefkok genaamd Hoes die besloot het eens helemaal anders te gaan doen middels het zich specialiseren in het ambachtelijk bereiden van friet h-h-heeft... - ach, laat ook maar... Ik ben gewoon verbijsterd. En diep teleurgesteld: hoe hebben wij als mensheid zo lang voort kunnen leven zonder eerder op deze simpele bevinding te komen? De realisatie: friet is een geweldig iets, en vraagt daarom de zachtste handen om de schilletjes er af te halen, de puurste olie om het goudgele godenvoedsel in te bakken en de soepelste vers gemaakte mayonaise om het te complimenteren. Het is kunst, met een grote K, U, N, S, T. Men zegt dat, als je een handjevol apen een onbepaalde tijd achter een set onverwoestbare typemachines zet, je het complete werk van Shakespeare krijgt. En het ziet er nog adorabel uit ook. Het Friethoes is minstens zo groots, memorabel en imposant als het oeuvre van Shakespeare, en zeker het trainen van die apen waard. Waar is het dan misgegaan? Waarom was Joost Hoes pas de eerste die bedacht: friet, joh, dat is zo lekker dat het de volledige aandacht van een topkok verdient! Waarom moesten we hier zo lang op wachten? Met Joost Hoes heeft de mensheid eindelijk een nieuw, langverwacht beschavingsniveau bereikt.

Goddank woon ik een trein verderop. Anders zat ik er elke dag en kon ik binnenkort op zoek naar nieuw werk.

Haarlem, Kruisweg 43. Pas vanaf 12h00 open. Want tja: wie wil er nou met friet ontbijten? Dan moet je wel een hele rare vogel zijn.

3 opmerkingen:

  1. Goed verhaal! Maar Hoesje was niet helamaal de eerste. Heb 4 jaar geleden een marketing concept bedacht op een idee uit 2000.

    De totale Nederlandse produktie van biologische frites wordt geschat op bijna 3.000 ton per jaar. De totale fritesproduktie is ongeveer 1.500.000 ton per jaar. Dit betekent dat er nog een geweldige marktontwikkeling mogelijk is. Belangrijkste faktor voor een goede marktontwikkeling is een kleiner prijsverschil tussen gangbare en biologische aardappelen. Het spreekt voor zich dat de prijs voldoende hoog moet blijven om een renderende biologische teelt mogelijk te maken.
    Oerlemans Foods uit Venlo is marktleider biologische frites met een produktie van 2.000 ton per jaar. Dit is slechts 5% van haar totale produktie. Oerlemans Foods streeft ernaar om het aandeel biologische frites te laten stijgen omdat dit goed is voor een gezonde toekomst. Van de 2.000 ton gaat ongeveer 60% naar Engelse supermarkten en 25% naar de detailhandel in Duitsland. In Nederland zijn bio-frites een zeldzaam verschijnsel. Maar dat zal waarschijnlijk veranderen, omdat bijna alle grote verwerkers op dit moment een licentie hebben om biologisch te mogen produceren.
    Bedrijven als Aviko, Lamb Weston / Meijer en Farm Frites produceren op dit moment samen minder dan 1.000 ton biologische frites per jaar. En meestal besteden ze dit uit aan gespecialiseerde verwerkers als Oerlemans Foods. Wat de grote verwerkers in de toekomst zullen doen, moeten we afwachten. Wel is duidelijk dat ze een duidelijk vinger aan de pols houden om de booming bio-markt niet te missen. Voor vragen over martkontwikkelingen kunt u terecht bij onze vraagbaak op internet.

    Maar elk biologisch initiatief juich ik met vette saus toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Nick: dankjewel voor de achtergrond informatie. Interessant feit dat wij in Nederland zo weinig animo lijken te hebben voor zo'n initiatief, hopelijk gaat dat er in de toekomst beter aan toe. Wellicht kun e een kijkje nemen bij een actie betreft het verminderen van de kloof tussen de marktprijs van biologische v.s. gangbare producten:'Bio BTW Vrij!' (www.biobtwvrij.nl)

    Wat het Friethoes bovendien zo memorabel maakt is niet slechts de aandacht die gestoken wordt in het biologische aspect, maar in de bereidingswijze: ze maken er momenteel uitsluitend friet, meer heb je niet nodig. Geweldig toch?

    BeantwoordenVerwijderen